اهمیت آبکاری در تولید بج سینه و تندیس فلزی

بچ-سینه-مات-و-براق-نقره ای

اهمیت آبکاری در تولید بج سینه و تندیس فلزی

آبکاری چیست ؟

آبکاری در واقع فرآیندی است که طی آن لایه ای از فلزات و یا غیر فلزات بر روی فلزات یا غیر فلزات دیگر با هدف جلوگیری از فرآیند اکسیدشدن، سایش، افزایش مقاومت سطحی و افزایش جلوه بصری انجام میشود. در بج سینه آبکاری شده نیز این فرآیند موجب جلوه بیشتر و عمر بیشتر محصول می گردد.

چرا درتولید بج سینه و تندیس فلزی (حجمی) از آبکاری استفاده میکنیم؟

اولین انتقاد و سوالی که نسبت به آبکاری مطرح می شود این است که چرا بجای آبکاری از فلز مورد استفاده در آبکاری در خود قطعه مورد نظر استفاده نکنیم؟ و یا این سوال مطرح می شود که با توجه به پیشرفت در مهندسی مواد چرا از آلیاژهای مناسب استفاده نکنیم؟

جواب این پرسش ها پاسخی به جز محدودیت آن هم در بخش منابع فلزات و هزینه و همچنین استفاده از خواص فلز مادر و محافظ با هم نمیباشد

به این موضوع توجه کنید که اگر بجای قوطی رب گوجه فرنگی با آبکاری قلع که از جنس آهن می باشد از قلع خالص استفاده می کردیم باید بابت هر کیلوگرم استفاده از قلع ۷۰ هزار تومان هزینه می کردیم. این در حالی است که آهن استفاده شده در این قوطی ها نهایتا قیمتی برابر با ۴ هزار تومان در بهای هر کیلوگرم دارد. از طرفی دیگر درصد فراوانی آهن در کره زمین ۳۲٫۱ درصد میباشد و درصد فراوانی قلع به همراه ۹۰ عنصر دیگر که جز عناصر با فراوانی کم بر روی زمین میباشد روی هم رفته ۱٫۲ درصد است!

پس در واقع آبکاری به ما کمک میکند از خواص قلع استفاده کنیم و کمترین هزینه را بابت آن بپردازیم .

دلایل استفاده از آبکاری در تولید بج سینه و تندیس فلزی

1 – زیباسازی و جلوه بخشی

یکی از دلایل اساسی آبکاری در تولید بج سینه آبکاری (نشان سینه) و تندیس های حجمی طلایی در زیباسازی و جلوه بخشی سطح آنها میباشد. به علت گران بودن فلزات گران بهایی مانند نیکل و طلا مسلما نمی توان از آنها به صورت مستقیم برای تولید این محصولات کمک گرفت. جنس مورد استفاده در تولید این محصولات برنج و سرب است که پس از فرآیند اسیدکاری یا ریخته گری برای جلوه بخشی و زیبا کاری از آبکاری نیکل و آبکاری طلا بر روی این محصولات استفاده می کنند. مهم ترین کاری که آبکاری روی محصولاتی مثل بج سینه انجام می دهد این است که در بحث سفارش و تولید بج سینه مات و براق که می توانید توضیحات کاملتری را در مورد این محصول در بخش بج سینه مطالعه فرمایید باعث تمایز در قسمتهای مات و براق که توسط فرآیند اسیدکاری ایجاد می گردد و بج سینه ای بسیار زیبا و فاخر را به شما ارائه می دهد.

2 – جلوگیری از خوردگی شیمیایی

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از آبکاری در تولید بج سینه طلایی جلوگیری از خوردگی شیمیایی و افزایش مقاومت سطحی است. همان طور که میدانیم آلیاژ مورد استفاده در تولید بج سینه برنجی بوده که دارای مقاومت سطحی و خوردگی کمی در برابر شرایط جوی و هوای پیرامون ماست. به طوری که کافیست یک ورق برنج را مدتی در فضای باز قراردهید تا بعد از مدتی شاهد سیاه شدن آن باشید اما فرآیند آبکاری باعث براق شدن کامل سطح بج سینه توسط پوشش نیکل یا طلا می گردد و سطح آن را در برابر خوردگی و تغییر رنگ محافظت می کند.

نتیجه گیری

استفاده ما از آبکاری می تواند به منظور استفاده از هر خصوصیت مورد نیاز ما از یک ماده کاملتر که در واقع پوشش دهنده نقصان ماده مادر است در کارمان باشد.

اما نتیجه مهم اینکه فرآیند تولید بج سینه و تندیس فلزی نیازمند قطعی به فرآیند آبکاری است. این کاری است که همه ی تولیدکننده های بج سینه و تندیس انجام می دهند. مگر در موارد معدود و خاص (با هماهنگی مشتری برای تولید ارزانتر و با پوشش جایگزین) و اگر فروشنده ای با عنوان اینکه شرکت رقیب به علت قیمت پایینتر قصد دارد محصولی بدون آبکاری به شما ارائه کند در واقع قصد عوامفریبی و تخریب رقیب خود را داشته که از نظر اخلاقی و شرعی کار صحیحی نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آبکاری محصولات و می توانید با ما تماس بگیرید. یا از طریق پشتیبانی آنلاین سایت و راه های ارتباطی شبکه های اجتماعی که در پایین صفحه قابل رویت است بصورت آنلاین مشورت بگیرید..

 

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *